Gå til hovedindhold

Beskrivelse af LA2

Det pædagogiske grundlag for arbejdet i Børnehandicap

14. jul. 2025

Indhold

    LA2 uddannelse til alle medarbejdere i Børnehandicap.

    Alle faste medarbejdere i Børnehandicap får LA2 uddannelsen. Vi uddanner løbende nye medarbejdere og har 4 hold årligt som intern uddannelse. Rikke Law som er uddannet pædagog, er uddannet LA2 practinier og instruktor og står for uddannelsen i Børnehandicap.

    Beskrivelse af LA2 uddannelsen:

    LA2 (Low Arousal 2) er en dialog- og refleksionsmetode, der har til formål at øge trivslen og nedbringe voldsomme episoder for både borgere og fagpersonale på botilbud og andre institutioner. Metoden er en del af en recovery-orienteret rehabiliterende tilgang og fokuserer på borgerens indefra-perspektiv. LA2 findes i to versioner: LA2 og LA2u, hvor LA2u er tilpasset borgere med udviklingshandicap. 

    LA2 er inspireret af Low Arousal-tilgangen og tager udgangspunkt i dialog og fælles faglige tilgange. Målet er at skabe en fælles forståelse af borgerens oplevelse og ressourcer, samt at udvikle fælles strategier for at forebygge og håndtere konflikter. LA2 kan bruges i samtaler med både borgere og deres netværk, samt til intern rådgivning og undervisning af kollegaer. 

    LA2 i praksis:

    ·        Fokus på borgerens indefra-perspektiv:

    Metoden lægger vægt på at forstå borgerens oplevelse af trivsel, ressourcer, netværk, mestringsstrategier og belastninger. 

    ·        Dialog og refleksion:

    LA2 er en dialogbaseret metode, hvor fagpersoner og borgere reflekterer sammen over voldsomme episoder og trivsel. 

    ·        Fælles faglig tilgang:

    LA2 fremmer en fælles forståelse og tilgang til arbejdet med borgerne blandt fagpersonalet. 

    ·        Visuel støtte:

    LA2u-materialet er særligt visuelt understøttet og henvender sig til borgere med kommunikationsvanskeligheder. 

    ·        Forebyggelse og håndtering:

    LA2 hjælper med at forebygge voldsomme episoder, men også med at håndtere og lære af dem, når de opstår. 

    ·        Udvikling af nye handlemuligheder:

    Metoden kan bidrage til at udvikle nye handlemuligheder i samarbejde med borgeren.